Tuesday, March 23, 2010

edisi bahasa sarawak

kitak orang perasan sik, kinek tok banyak drama di astro ngan rtm tang pelik jak bunyi nya. bunyi tajuk drama ya lah maksudku. aku tok sik da lah minat gilak nanggar drama kedak ya, tapi kenj nak ngomen juak. pakei bahan cerita diblog jak bah....

mula-mula di tv2 dolok. drama bersiri si capik. heronya si zack. nembiak bidayuh dari area penrisen. anak buah hubby ku juak walaupun ku sik ngelala family sidak tok. nya dipandang rendah dalam drama tok tek kerananya capik (kedak big bos mek urang). tedah....

kak ya femes kinek tok is halimah jongang. tok pun sik da ku nanggar cerita tok.
kamek baru perasan marek nya dah sik jongang agik...
'apa hal nya sik jongang agik?' ku nanya adikkku tek..
'halimah eksiden, lalu gigi jongangnya tercabut or patah masa eksiden' jawab adikku tek..
'o ben.......' kata ku

terlatest di tayangan is fatimah juling. astaga, nan ada ..? julia ziegler melakon. perasan sik kitak urang betis julia nang besar (la........ sempat nganok indah!!!!). tok pun belum pernah ku nanggar episodnya.

mun kamek tek nang pandei berphotoshop macam sidak audio ngan ah moi chantek, ingin juak nak ngimpose member2 tok. tapi nasib kitak urang bait, ku sik pandei he he he

dari segi logiknya dan peri kamanusiaan... ehem..., sik perlulah dipersendakan sidak tok yang kekurangan or tercacat sikit penampilan. sama kita manusia tok bah.
ada pendek ada tinggi
ada gemuk ada kurus
ada hensem ada manis
ada hitam ada putih melepak
betul sik?

so, adakah penerbit2 drama akan molah cerita pasal kekurangan sidak lain agik?
adakah akan ada cerita si ramli (bukan nama sebenar, rekaan sahaja) tebik?
kathy (bukan nama sebenar, rekaan sahaja) gedempol?
hamzah (bukan nama sebenar, rekaan sahaja) gagap?
nora (bukan nama sebenar, rekaan sahaja) sot?

kedong...

5 comments:

CoKeLaT-RaWkZ said...

Hoho.. yang pastinya org gemuk dipersendakan dolok yalah terciptanya watak si Enot. :p :p

Nyuwynn Glen Fordza Baba @ Bujang Astana said...

Kamek setuju ngan pendapat kitak...apa yang berlaku dari rentetan cherita di tv yang sik senonoh ia menjadikan orang yang serba kurang dalam realiti jadi bahan sendaan...diperlekehkan..dibuli.

Jadi sik heranlah mun nangga kuar tv berita nembiak dibuli...kerna apa? Mungkin nya dibuli kerana nya julin...jongang..pendek...kurus...gemuk...

itulah yang terjadi...mun kita nangga drama-drama sik tentu ia...lengkap dengan lagu tema dan dapat diupload dalam handphone agi...

Bukan apa, Stesen tv sik sepatutnya membenarkan tayangan drama,filem yang boleh menyebabkan orang lain ditindas dan dihina...Kita kan ada diajar juak melalui tv supaya bersopan santun...hormat menghormati...and yet tv juak mengajar kita sebaliknya....

Wah...panjang lebar...Terima kasih momma kerna mengutarakan isu ini.

Renungkan. Sekian.

dukunlintah plk said...

mun cerita 'nora sot' ya nang ku tunggu tepi tibi hehe..

Faizal n Fashitah said...

Mesti sidak dah ketandusan Idea hoh. Eran juak mek eh.. cam sikda tajok n crita bagus lain ka?.. Sik kretip aluuu jak.
*Gik nunggu crita Super-Sen main lain tibi..camne ndak ka upa nya lok hoh? ehehe..

Nobody said...

Nora sot? nang ada. tedah Nora. bak kata MG marek, Lucy Busey ka (lucy kawin dgn Gary Busey)... etc etc...

There was an error in this gadget