i sebenarnya pemanas. dululah. kalau really marah, my percakapan akan jadi terketar-ketar dan cepat nak naik tangan. tapi i dah amalkan cara-cara untuk mengelakkan all these. biasanya i akan let myself be cool. maksudnya, kalau ada perkara yang boleh menaikkan darah or mengujakan kemarahan, i will try to menyimpangkan fikiran i ke perkara lain. distracting kata orang puteh.
kalau ada perkara yang berlaku di depan mata yang tak menyenangkan, i will prefer not to menghentam on the spot or mengeluarkan kata-kata nista. coz sometimes bila u marah, u wont perasan your words yang keluar tu akan menyentuh perasaan orang sekeliling. kita tengok dan diam. time will heal the wound. i accept that statement, u maybe tak setuju.
it's your choice too.
ada somebody i know, memang akan hentam balik on the spot. but, what goes around comes around. dia selalu mengalami masalah bila berurusan dengan orang lain. is it becoz of the keceluparan mulutnya? i dont know.
a few weeks ago, i berurusan kat kaunter pembayaran sebuah kedai. cakap benar nie, kedai discount store, beli penyapu je dan bakul plastik nak longgok baju kotor. biasanya, hujung minggu kita dress up simple je. pakai seluar jean ngan tshirt or blouse, sarung selipar je. casual tapi tak selekeh lah. i'm not the type dress up bagai nak rock, macam mak datin, macam nak pergi high tea..... he he he.
tanya miss tikot, dia pun pernah kena situasi tak dilayan kerana berpakaian simple n pakai selipar jepun je...
so............. si cashier ni layan kita kurang dari ala kadar. sombong nak mampus. ye lah, orang kaya tak beli barang kat situ, so u dilabel kategori makcik kampung beli barang murah. dia bagi i balance duit 5 ringgit yang faded macam dah basuh dalam washing machine 3-4 kali. i have the right to reject the note. so cakap kat dia, minta tukar. dengan muka masam, dia cakap, " TUNGGULAH AUNTIE, CASH MACHINE TOK SIK DAPAT BUKAK SEBARANG!".
'tauklah aku! mun dapat buka sebarang, lama dah duit dalam ya lesap....' kata ku dalam hati.
fine. i bagi dia layan orang belakang i. lepas dia settle with that customer, baru she changed the note for me. dengan muka sombong dan jelingan sik sedar diri kerja cashier aja, and SPM dapat ndakkah Grade 3...... ha ha ha ha... helooooo..... gaji kau sik dapat meli tayar kereta ku sebiji!
bukan sombong tapi geram! itu caranya......... ngerepak or bebel dalam hati je sambil aku tersenyum sinis.
pagi tadi, seperti biasa at 9am merepot updates ngan boss.
"eh.... yesterday afternoon, u said different thing leh..... u did not inform me this!" katanya.
aduh..... maka ada i inform kat dia yesterday. tak guna lawan, cos he will try to make sure he his right. few times dah kena. sik da hal, nya dah tua. mesti ada 'babo' sikit.
happy weekend!!
kalau ada perkara yang berlaku di depan mata yang tak menyenangkan, i will prefer not to menghentam on the spot or mengeluarkan kata-kata nista. coz sometimes bila u marah, u wont perasan your words yang keluar tu akan menyentuh perasaan orang sekeliling. kita tengok dan diam. time will heal the wound. i accept that statement, u maybe tak setuju.
it's your choice too.
ada somebody i know, memang akan hentam balik on the spot. but, what goes around comes around. dia selalu mengalami masalah bila berurusan dengan orang lain. is it becoz of the keceluparan mulutnya? i dont know.
a few weeks ago, i berurusan kat kaunter pembayaran sebuah kedai. cakap benar nie, kedai discount store, beli penyapu je dan bakul plastik nak longgok baju kotor. biasanya, hujung minggu kita dress up simple je. pakai seluar jean ngan tshirt or blouse, sarung selipar je. casual tapi tak selekeh lah. i'm not the type dress up bagai nak rock, macam mak datin, macam nak pergi high tea..... he he he.
tanya miss tikot, dia pun pernah kena situasi tak dilayan kerana berpakaian simple n pakai selipar jepun je...
so............. si cashier ni layan kita kurang dari ala kadar. sombong nak mampus. ye lah, orang kaya tak beli barang kat situ, so u dilabel kategori makcik kampung beli barang murah. dia bagi i balance duit 5 ringgit yang faded macam dah basuh dalam washing machine 3-4 kali. i have the right to reject the note. so cakap kat dia, minta tukar. dengan muka masam, dia cakap, " TUNGGULAH AUNTIE, CASH MACHINE TOK SIK DAPAT BUKAK SEBARANG!".
'tauklah aku! mun dapat buka sebarang, lama dah duit dalam ya lesap....' kata ku dalam hati.
fine. i bagi dia layan orang belakang i. lepas dia settle with that customer, baru she changed the note for me. dengan muka sombong dan jelingan sik sedar diri kerja cashier aja, and SPM dapat ndakkah Grade 3...... ha ha ha ha... helooooo..... gaji kau sik dapat meli tayar kereta ku sebiji!
bukan sombong tapi geram! itu caranya......... ngerepak or bebel dalam hati je sambil aku tersenyum sinis.
pagi tadi, seperti biasa at 9am merepot updates ngan boss.
"eh.... yesterday afternoon, u said different thing leh..... u did not inform me this!" katanya.
aduh..... maka ada i inform kat dia yesterday. tak guna lawan, cos he will try to make sure he his right. few times dah kena. sik da hal, nya dah tua. mesti ada 'babo' sikit.
happy weekend!!
11 comments:
hahaha! marah betul tu. sabar jerlah. mengapalah dia perlu berlagak tak tentu pasal?
Sabar jak BM.. Kmk mun kenak kedak ya mudah juak nak dtg moha..
Hehe nasib bait knk ngan ktk, mun knk kmk tek, ada singit palak nya kali ;-P
saya pun suka pakai simple kalau ke mana2... mcm tu lah selalu dapat layanan yg kurang... eee.... sabar je lah...
tak pe lah kan... as you said... gaji nye boleh beli sebiji tayar kerete kita... hihihi.. mungkin tak cukup lagi...
Opsss... sudah..mak sudah... ;-p
Eh..last time you blog different thing leh
Hahaha sikpa mama eh.. urg tua ya babo kali ekekekeke...
"sik da hal, nya dah tua. mesti ada 'babo' sikit." Ahahah. Clicked I LIKE! button a few times.
tedah mama
i pun pernah kena.. ppl always judge by luaran saja
sik boleh u nganok boss u babo hehehehe...
hi lily,
nasib je kita nie penyabar.. :)
hi amir,
ya lah koh
hi tikot,
mun singit sik da hal, mun lalu terlepas can nei...heheheh
hi cathj,
ya kan? sabay sajo ler..
hi boss desmond,
what can i say? ur the boss....hihihi
hi en audio,
kmk perasan boss kmk ada kebaboan sikit or nya memang sengaja menduga ku?
hi ngang,
mun sik kak lu sik gelar aku gentle giant, ndak?
hi yatie,
tu lah.... geram sometime kan?
hi dee,
u masak benar ngan perangai boss mek ya... ;)
uik..mahal jual tayar keta kita, to mesti mbak lori tok ;)
Post a Comment